Aamulla ylös ja loputkin kamppeet kasaan, pikkasen aamupalaa ja sitte lähdettiin Tanjan kanssa matkustamaan julkisilla Midwayn lentokentälle luoteis-Chicagoon. Sieltä noudimme vuokra-automme, Dodge Chargerin. Eli tiedossa oli mukava matka, muskeliautojuuria omaavalla oikealla jenkkirassilla. Auto ei tietty ollut mikään tykki, mutta kyllä siinä 2.7 litran V6 -koneessa oli vääntöä kuin dieselissä.
Otettiin vuokraamosta lisänä vielä GPS-navigaattori ja lyötiin koordinaateiksi meidän majapaikka Indianapoliksessa. Päästiin liikkeelle 9 aikoihin Midway kentältä. Tanjalla oli vielä aamupalaa ja ajateltiin nopeasti pysähtyä I-90 toll roadin mäkkiin (kaistojen välissä tietullin jälkeen), mutta ei saatukaan kunnon mättöjä sieltä, vaan tarjolla olikin pelkkää "aamupalaa" eli rasvakeittimessä keitettyjä hash browniesseja (leivitettyä perunaa). No sillä nyt sitte pärjättiin auttavasti ja ne oli ällön rasvasia. GPS aiheuttiki sitte heti pientä seikkailua, kun piti lähteä kohti I-90 etelää tullitieltä, mutta siellä olikin rampin jälkeen tie suljettu ja piti lähteä kiertämään takaisin tulosuuntaan, mikä tuntui tosi oudolta. Kiertotie-kyltit olivat pieniä ja eivät heti sattuneet silmään, joten 20 minsaa pyörittiin ja oltiin hieman hukassa Hammondin alueella Chicagon eteläpuolella, Indianan puolella. Lopulta tie löytyi ja kiertelimme pienempiä katuja pitkin ohi Michigan järven etelärannalla sijaitsevan valtavan öljynjalostamon.
Sitte päästiin motarin makuun ja oikealle tielle, I-65 (Interstate). Matka sujui leppoisasti maisemia katsellessa. Välillä oli semmosta mustan mullan isoa peltoaukeaa, välillä ei meinannut nähdä peltojen toista päätä, niin isoja ne oli. Yhdessä kohtaa oli suurin maatilakompleksi, mitä oon koskaan nähnyt. Sille oli oikein oma ramppi motariltakin pois ja mainoksia tien varressa, että meiltä tulee juomasi maito -Fair Oaks Farms. (www.fofarms.com) No Valtavien peltojen keskellä oli tien molemmin puolin muutaman kilometrien välein 4 navettakompleksia ja "tilamyymälä", johon kuului BP:n huoltoasema. Jokaisessa oli rinnakkain 3-4 navettarakennusta, jotka oli jotakuinkin 400-500 metriä pitkiä. Pihalla oli rehuaumoja, jotka tais olla noin 10 metriä korkeita. Oiskohan lehmiä ollu sitte useampi tuhat niissä yhteensä. Asuinrakennuksia ei niiden lähellä näkynyt. Pelloilla oli paljon ympyräkastelijoita, jotka oli aika vaikuttavan näköisiä. Ne oli kiinni runkoputkesta toisesta päästä ja sitten noin 40 metrin välein oli isot pyörästöt, jotka liikuttivat niitä. Nyt tietty talviaikaan olivat paikallaan. Pituutta niillä tais olla parhaimmillaan jotakuinkin 500 metriä ja korkeutta noin 5 metriä. Maataloustoiminta oli siis hyvin tehdasmaista, mutta näytti sinne jotain pientilojaki joukkoon mahtuvan (asuinrakennus talousrakennusten lähellä). Tuulivoimaankin oli panostettu ja nähtiin noin puolivälissä matkaa satoja juuri rakennettuja tuulimyllyjä peltoaukealla. Jokainen niistä oli noin 80 m korkea, ja siipiväli taisi olla jotain 40-50 metrin luokkaa. Meistä ne eivät olleet rumia, vaan komeita ilmestyksiä. Niitä oli myös paljon rakenteilla ja siellä oli myös nostureita paraikaa hommissa.
Seikkailtiin vähän aikaa kaupungin keskustassa ja käytiin syömässä Italialaisessa, missä oli kunnon lande-englantia vääntävä mukava tarjoilija.
Patsaita italialaisravintolan edessä, komeat maalatut Moto-GP -paidat!
Fanitan Supercrossin hallitsevaa mestaria, erittäin lahjakasta kuskia, James "Bubba" Stewartia. http://www.js7.com/ James ei harmiksi osallistunut kisaan, koska murtunut ranne ei ehtinyt parantua siihen mennessä.
Tapahtumapaikka Lucas Oil Stadium oli tosi komea ilmestys ja viimeistä huutoa oleva urheiluhalli aukeavine kattoineen ja päätyikkonoineen. Kyseessä on Indianapolis Colts NFL-joukkueen kotihalli. Se on valmistunut keväällä 2008 ja kokonaiskustannukset kyseisen ilmestymisen rakentamiseksi on arvioitu olleen noin 719 miljoonaa dollaria!! Katsojia halliin mahtuu normaalisti 63 000 silmäparia, erikoisjärjestelyillä 70 000 ja Supercrossia oli seuraamassa 60 900 silmäparia, joten tupa oli lähes täysi ja tunnelma sen mukainen!
Kuva hämää koon suhteen todella paljon, mutta korkeutta stadionilla on yli 82 metriä.
Näkymiä ennen tapahtuman alkua.
Kansallislaulun aika ja lippu laskeutui katosta.
Ilotulitusta ja laservaloja sekä tietty iskevää musiikkia!
Kuljettajaesittelyssä yksi kuskeista vastapuolen käytävällä kättelemässä faneja.
Sitten itse urheiluun. Homma lähti käyntiin karsintaerillä, joita ajettiin kummassakin kilpaluokassa (Supercross ja Supercross Lites East) 2 kappaletta. Jokaisessa lähdössä oli mukana 20 kuljettajaa. Supercross -luokassa ajetaan 450 kuutioisilla 4-t pyörillä ja Supercross Lites -luokassa ajetaan 250 kuutioisilla 4-t pyörillä. Lites luokassa ajetaan oma mestaruussarja lännen kisoja ja vastaavasti idän kisoja ja luokan kuskit voivat osallistua vaan toiseen. Nyt oli eka idän kisa. Supercross ajetaan koko maan kattavana ja kyseessä on samalla mailmanmestaruussarja Supercrosssissa. Karsintaeristä finaaliin selvisi kummastakin lähdöstä/ luokka 9 parasta. Sitten karsintojen jälkeen oli vielä Last Chance Qualifying -erät, jossa karsinnasta pudonneet taistelivat jäljellä olevasta 2 paikasta finaalissa. Sitten oli väliaikashown aika, jolloin rataa kunnostettiin ja samalla oli freestyle motocross -näytös. Finaalit olivat hurjaa menoa, vaikka Pourcel olikin ylivoimainen Lites -luokassa. Kaatumisia tapahtui joka erässä, pahankin näköisiä, mutta kukaan ei lähtenyt paareilla pois radalta. Rata oli kuskeille armoton!
Kuva väliaikashow freestyle-näytöksestä. Hypyt olivat kutakuinkin 25 m pitkiä ja 15 m korkeita. Volttejakin tuli 4 kuskin toimesta oikein sarjana.
Kuvakaappaus jättikokoiselta näyttötaululta. Lites -luokan kuskit valmistautumassa finaaliin. Oikeassa laidassa ylivoimainen voittaja, ranskalainen Pourcel (1), keskellä kolmanneksi sijoittunut Barcia (17) ja vasemmalla toiseksi ajanut Stroupe (45).
Kuva Lites -luokan ekalta finaalikierrokselta. Pourcel ehti kuvasta jo pois. Loikat olivat henkeä salpaavan hienoja, koska laskeutumisen piti osua 2 metrin pituiselle alueelle, kun loikan pituus oli tässä tapauksessa luokkaa 15 m ja korkeus 6 metriä (pisin triplahyppyri tarjosi yli 20m pitkiä lentoja ja enemmän korkeutta). Ajotekniikkalaji!
Lites -luokan palkintojenjako.
Sekuntikyltin kannattelijatyttö poistuu lähtösuoralta, alle 5 sekuntia puomin putoamiseen ja Supercross finaalin lähtöön! Kesto 20 rankkaa kierrosta.
Ekassa mutkassa oli aina ahdasta. Kyseessä Supercross -luokan finaalilähtö, missä ekana valkoisen viivan ylittänyt sai 1500 dollarin palkinnon siitä! Pikkuraha kuitenkin kuskien palkassa, sillä Supercross -luokan tehdaskuskit tienaa peruspalkkana 6 nollan omaavia perusvuosipalkkoja ja siihen on yleensä sitten tulee lisänä sponsseja ja noin 100 000 bonus / osakilpailuvoitto. Amerikassa crossi on iso laji!
Kuvassa näkyvä kuljettajanelikko tarjosi kunnon supertrillerin finaalilähdössä. Ekana tässä vaiheessa Millsaps (18), Windham (14), Villopoto (2, vihreä pyörä) ja Dungey (5, keltainen pyörä mutkan takana).
Yleisö hurrasi seisaallaan kun lajin ikänestori Windham lähti ohittamaan Millsapsia porrashyppyrissä kärkitaistelussa. Näitä tilanteita ei näe F1:ssä, nimittäin vastaavaa ohitusten määrää kuin täällä!
Kärkitaistelu oli timantin kovaa, kun piikkipaikka vaihtui melkein jatkuvasti reiluun erän puoliväliin asti! Nyt Villopoto ohittaa Windhamin väliaikaisesti.
Tässä tapahtuu ratkaisu: Villopoto (laskeutumassa) siirtyy Windhamin edelle triplahypyssä ja paineli sitä
myötä voittoon. Sarjajohtaja Dungey lähtemässä juuri hyppyrin nokalta lentoon. Millsaps oli tässä vaiheessa neljäntenä.
Villopoto ohitti maalilinjan ja soihdut syttiyivät sen merkiksi. Numerotaulussa näkyy viiden parhaimman kilpanumerot. Maaliin tultiin järjestyksessä Villopoto, Dungey, Windham, Brayton ja Millsaps. Kuskeja oli erässä 20 kappaletta.
Satunnainen crossifani kisan jälkeen.
Tulokset ja virallisen selostuksen kilpailujen kulusta voi tsekata täältä: http://www.racerxonline.com/article/racer-x-race-report-indianapolis.aspx
Spektaakkeli päättyi hienosti noin klo 23 aikoihin ja oli hotellille paluun aika. Keskustan liikenne oli tietysti aivan tukossa! Ei muuta kuin unta palloon ja seuraavana päivänä takaisin Chicagoon. Napsittiin vielä vähän kuvia seuraavana päivänä, mutta keli oli huono, joten pahoittelut laadusta!
Öinen Indyn keskusta hallin rappusilta.
The Indiana Soldiers' and Sailors' Monument (reilu 86 m korkea)
The Indiana Soldiers' and Sailors' Monument (reilu 86 m korkea)
Sitten pari randomkuvaa Indianapoliksesta seuraavalta päivältä...
Indianapolis Arts Garden.
Kuuluisa aukea Indystä...
Pieni keskusta, vain pari hassua pilvenpiirtäjäksi luokiteltavaa taloa..
Mihis sitä mennäänkään...?
Tottakai käytiin katsomassa moottoriurheilun pyhättöä, Indy Speedwaytä! Rata-alue oli ihan mielettömän laaja!
Moottoriurheilumuseo radan keskellä.
Varikon päätorni ja katsomoa kaukana.
Legendaarinen tulostaulu!
Melkein kämpillä Chicagossa! Oikeanreunimmaisena ramppi IIT:lle, 35th Street. Tässä kohtaa 6 kaistaa samaan suuntaan...
Ens kuun perästä on toukokuu, - näin Juhalla on tapana alkaa uusi kuu! Eli aika kiitää kuin nuo Arton kuvien menopelit! Vinkkasin Anssiakin katsomaan kuvat, kun hän raapii päätään Belgiassa auto-ajatuksissaan! Meillä riittää talvea, vesi tunkeutuu täälläkin sisälle, tietää kesälle kattoremonttia! Sokos muutti remontin alta just väliaikaisiin tiloihin, tietää sitä, että Ami poikien kanssa viettää h-lomaa ja minä pääsen Vilin kanssa hiihtelemään. Arttu on laskettelija. Viime viikon Pulla asusti hallissa lämpimässä kopissaan, kun Juhan kanssa pääsimme Ylläkselle Mikan ja Markuksen kanssa.Mökin mittarin elohopeaa en meinannut löytää, oli ma -42, to -37 ja rinteissä sekä laduilla yli -20 jokseenkin. Kaunista oli, yhtenä päivänä kyllä tuuli! Kävin kuun alussa Romaniassa pyryssä hisuttelemassa MM-hopeaa räntäsateessa.Ryhmämme 18:sea vain kolme säilyi vatsatauditta, olin onnekas! Eilen Ristiinassa oli kuutamohiihto saareen, se sitten oli vesihiihtoa!
VastaaPoistaOnnittelut mahtavasta raportista, mitenkäs sellainen arvioidaan? Hienoja kokemuksia teille on kertynyt molemmille ja kuvat kertovat meillekin tunnelmianne, kiitti vaan!Toivotus terveenä pysymisestä ja monista uusista kokemuksista teille! Terveisin, Rauni ja Juha